المجلة المنتدى التحكم التسجيل اتصل بنا

صحة - طب بديل - تغذية - العلاج بالأعشاب صحة - طب بديل - تغذية - العلاج بالأعشاب - معرفة الامراض المنتشره وكيفية التعامل معها

إنشاء موضوع جديد  إضافة رد

قديم 22-10-2005

الملف الشخصي
الجنـــــــــــس :
مكان الإقـامـة :
المشاركـــــات :  379
افتراضي لا للشاي ولا للسكر

والله لولا إني لازم أسلم اليومية دي النهارده؛ علشان حضراتكم تقروها ما كنت مسكت قلم ولا قعدت القعدة دي..

دا أنا لو أوصف لكم شكلي اللي لا يسر عدو ولا حبيب عامل ازاي مش بعيد تلموا لي فلوس علشان أرفع قضية على أختي وابنها أو يمكن تبعتوا قصتي لبتوع حقوق الإنسان؛ علشان ينقذوني من اللي أنا فيه.

هتقولوا ليه؟ إيه بس اللي حصل ما إنتم كنتم زي السمن على العسل؟ هاقول لكم إيه اللي حصل..

امبارح يا شباب كان أول يوم "زيمو" يخطو خطواته الأولى وأنا كنت السبب هتقولوا لي برضه ازاي؟؟ مفيش كل اللي حصل إني رجعت من الشغل امبارح لقيت مامتي بتصلي وكانت وحشاني قوي فاستنيت لغاية ما خلصت صلاة وقعدت جنبها على المصلية أحكي معاها.. كل ده و"زيمو" باشا قاعد وأنا ما سلمتش عليه ولا حتى بصيت له.. طبعاً دي كارثة..! الدم غلي في عروقه قام فط ونط ومشي خطوتين وفي حركة سريعة راح طااااااخ مديني حتة قلم..

بس المهم دلوقتي مش القلم ولا خدي اللي ورم المهم إن "زيمو" بقى بيمشي ارتفعت الهتافات والصيحات بداية من "الحقوا يا بنات زيمو مشي" انتهاءً بـ"أهلا يا طنط إيه ده هو حضرتك سمعتِ صوتنا من العمارة اللي جنبنا.... آه فعلاً زيمو مشي.... الله يبارك فيكِ" .

المهم إن أم "زيمو" ما كدبتش خبر وقررت إن ابنها دلوقتي بقى راجل ولازم يروح النادي علشان يلعب في حديقة الأطفال..

ولأني كنت السبب في مشي ابنها فقررت إني أروح معاهم النادي وأسترخي تماماً وآخد أجازة كاملة من مسئولية "زيمو".

بعد تأكيدي على أم "زيمومرة إني لما أروح النادي مش هيكون لي أي علاقة بـ"زيمو" باشا وافقت على الفور واستعديت للذهاب إلى النادي وأنا في منتهى السعادة والنشوة والسرور على نهج أغنية "وأطير وأرفرف في الفضا.... وأهرب من الدنيا الفضا"..

المهم علشان ما أطولش عليكم.. في سرعة البرق كنا في النادي وفين في النادي؟؟؟ في حديقة الأطفال وما أدراكم ما حديقة الأطفال.... هي للي ما شفهاش قبل كده فيها شبه كبير من الجبلاية وذلك في الكم الهائل من القرود والنسانيس.. بيني بينكم بدأت أقلق حسيت إن حلمي بالراحة بدأ يطير في الهوا لغاية ما لقيت كرسي في مكان بعيد تحت شجرة كبيرة فاضي وشكله مريح ومغري جريت على الكرسي وأنا باغني "وأطير وأرفرف في الفضا..... وأهرب من الدنيا الفضا" قعدت على الكرسي واحتميت في ضل الشجرة وبدأت أتأمل فروعها وورقها يا سلام أحلى حاجة الفضا إن الواحد ما يكونش وراه حاجة يا سلام لو أفضل قاعدة كده يومين تلاتة يا سلام لو....... "

الحقينا يا أميرة "زيمو" تاه".. "إيه؟! تاه ازاي هو كان مع مين؟؟؟ طيب كل واحد يروح يدور عليه من ناحية".

بدأنا في تكوين فريق من البحث عن الباشا الصغير "الله يسامحه" في النادي مع العلم إن النادي وسعه بوسع البحر ومع العلم كمان إن درجة الحرارة النهارده 39 ْ بس والله مش مهم، المهم إني ألاقي "زيمو"، يا حبيبي يا "زيمو" إنت فين؟؟؟ وكعادة الشعب المصري في الحالات دي كله قام يدور على "زيمو" واللي اقترح إننا نقول أوصافه في إذاعة النادي، واللي اقترح إعلان مكافأة مغرية للي يلاقيه واللي اقترح نوزع صورته على الناس واللي قال نفتح المندل.... حنفية فتاوي اتفتحت علينا أنا ومامتي وإخواتي.

الوقت بدأ يعدي والأعصاب بدأت تنهار بقالنا أكتر من ساعتين بندور في الشمس على "زيمو" ومفيش فايدة مفيش "زيمو" محدش عارف يلاقية.. رحت لأم "زيمو" أطمئن عليها لقيت حالتها يرثى لها وفي إيديها الكاب وفردة الصندل بتوع "زيمو" لسه باسألها: "إنت لقيتِ الحاجات دي فين" وقعت أم "زيمو" من طولها والحمد لله كان فيه كرسي قريب قعدتها عليه وناديت على مامتي؛ علشان تلحقني وتلحق أم زيمو وفعلاً جت مامتي جري ومعاها إزازة ميّة ولأن يا عيني أعصابها كانت منهارة الإزازة وقعت منها على الأرض وبمجرد ما وقعت لقيت إيد صغيرة بتتمد من تحت الترابيزة بتشد الإزازة.. إيدين

شكلها مش غريب عليّ... "زيموووووووووو"!!

كل ده الباشا كان تحت الترابيزة تفتكروا ليه؟؟؟؟؟

لأن أختي اتجننت وشربت شاي والشاي بييجي ومعاه سكرية والسكرية فيها سكر، و"زيمو" بيحب السكر وبقى بيمشي وبيشب، فشب وأخد السكرية وقعد يقرقش السكر تحت الترابيزة وأختي فضل مغمى عليها بقية اليوم ورحنا المستشفى و......

حسبي الله و نعم الوكيل.. أنا رايحة أنام..

وعلى فكرة احنا لغينا اشتراكنا في النادي، وحرمنا نشرب شاي تاني.

للشاي للسكر

gh ggahd ,gh ggs;v

قديم 25-10-2005

الملف الشخصي
الجنـــــــــــس :
مكان الإقـامـة :
المشاركـــــات :  1,252

شكرا يا قطه ع الموضوع الحلو ده وعلى فكرة انتى توقيعك حلو جداااا
قديم 21-10-2008

الملف الشخصي
الجنـــــــــــس : male
مكان الإقـامـة : مصر