المجلة المنتدى التحكم التسجيل اتصل بنا

إنشاء موضوع جديد  إضافة رد

قديم 02-10-2012

الملف الشخصي
الجنـــــــــــس : male
مكان الإقـامـة : مصر
المشاركـــــات :  282
افتراضي نفسى تقروا الحكاية دى لحدالاخروتساعدونى

اناعايزاقول حكاية معرفتش اكتبهافين فكتبتها هنا وخلاص ونفسى اسمع تعليقاتكم عليها مهما كان التعليق انا راضى بيه بس احب اعرفكم ان الحكايه دى طويله وعلى قد مااقدر هحاول اختصرعشان متعبكوش معياماهومحدش فينا بيتحمل حدفى الزمن ده ومراعاة للاختصار..
شاب كان بيحلم فى يوم يلاقى روحه او نصه التانى كان نفسه يلاقيها وهيديهاعمره كله وفى يوم ربناجمع مابينهم بالصدفه وحاجه غريبه وقتها حصلتله اول ماشافها من غير مايفكرقال هى دى اللى كنت بدورعليها وبكل تلقائيه قعديدعى ربنا تكون من نصيبه طارمن فرحته وجرى على والدته يقولهاانا لقيت بنوته حلوه قوى نفسى اتجوزهاودعت والدته وقالتله يارب تكون من نصيبك وعدى يوم ورا التانى وقابلهااكترمن مره أصله فاتح محل موبيلات وكده وكانت بتروحله كتيروكل يوم يقرب منها ويحبهاقوى وكانت كل ماتيجيله يشغلهااغنية بقدم قلبى لعمرودياب وعدى وقت وحصلت احداث لحدمااتكلموافى الموبايل وصارحها بحبه وهياكمان صارحته بحبهاكانو طايرين من الفرحه هياكانت بتقوله انا موش مصدقه ان اللى كنت بدورعليه لقيته وهوكمان قالهاكده وكليوم حبهم لبعض بيزيداكتروعدت سنه وهماعلى ده الحال كل يوم مكالمات ورسايل كل خمس دقايق مكانش شئ بيفؤق مابينهم ابدا ولا حتى كان بينهم فرق فى ماديات او اى شئ كان يديها وكانت تديله فلوس وبدات ماينهم مقابلات وزاد الحب ورسم حياته عليها وحلم ببكره بيها وصارح اهله بحبهم واهله وافقوعليها عن اقتناع واهلها عرفوانها كانت بتكلمه لكن متاكدوش لكن هماالاتنين مخافوش بعدوافتره قصيره ورجعولبعض تانى وعدت سنه كمان وبعدنص السنه التانيه ابتدى مابنهم الزعل لدرجة ان عصبيته زادت بسببها ومكانوش عارفين ايه الحل اصلها كان عندهابرودباعتراف من كل اللى حواليها وهيا نفسهالكن كل ده ظهرليه فى الوقت ده ومبانش ليه من زمان لكن من حبه ليه استخدم كل الطرق عشان الزعل ميفرقهمش وفعلا اتحملها واتحملته وعدت السنه التالته لكن فى اخرها ابتدت تقوله انها متقدملها اخو جوز اختهاوده راجل غنى وبيشتغل فى السعوديه لكن فى الوقت ده مكنش ينفع انه يتقدم لانه مكنش فيه اى مميزات تأهله للخطوبه حتى لسه كان طالب فى اخرسنه ووالدته كانت تعبانه جدا وقالتله انا موش هوافق على حد غيرك وفى يوم قالتله انا اهلى اجبرونى عليه وانا قلتلهم لاء رغم انهم بيقولو عنه انه غنى جدا وهيعشنى ملكه مقدرش ينطق غيرانه بيحبها ونفسها تتحمل علشانه لو هيابتحبه وفجاه اكتشف انهاكانت بتكلمه من قبل مايتقدملها جن جنونه وكل ماكان يقولها مين الرقم ده كانت تحلف بالله ان ده اخوها وكل ماكان يكلمه الولدكان يكذب عليه وابتدت اتصالاتها تتقطع خالص وكل فين وفين كانت تكلمه عالحال ده لمدة 3 أشهروكل مايلاقى تليفونهامتحول تقوله دى مرات اخويابتكلم اخوياوغصب عنه صدقها لحد ماقالتله يوم انها قالت ان اخواتها اخدو منها التليفون لكنه بعد احداث كتير حصلت اكتشف انها جابت خط جديد واتخطبت كمان وجابت دهب فى نفس الوقت اللى والدته كانت بتعمل فيه عمليه خطيره جدا ومكنش حد اقف جنبه فى الظروف دى موش عارف يصبر نفسه ولا يرفع من معنويات والدته لكنه اتحمل وداس على نفسه وحاول يدارى كل شئ رغم احساس والدته بيه وبظروفه لكنه مبنش قدامها اى حاجه غير كل امل لوالدته عشان تقومله بالسلامه وترجع تمسى على رجلها زى زمان حتى هياكانت عارفه وسابته رغم انها عارفه انه ملوش اصحاب بجدليه معارف اه لكن اصحاب يطمنوا عليه ملهوش المهم سابته وبعدها عرف خطيبها قصة الحب دى وكلمه وقاله انا بحبها وكنا متواعدين عالجواز لكنه مهتمش بشئ ولا حتى هيا كل اللى عملته انها اتصلت بيه وقالته احنا موش لبعض قالها لو كنتى غلطتى فى حقى انا مسامحك بس ارجعيلى قالتله انا مستاهلش واحد زيك انت كتير عليا وقعدت تبكى وتبكيه كل يوم كان بيموت وهيا بين يوم وليه سابته مفكرتش فيه ولا فى ظروفه ولاحتى حست فى يوم ان حاجه ضايعه منها سابته مذلول يبكى ويحاول ينساهالكن مقدرش وفى يوم الصدفه جمهته جنب واحد فى الباص بيراسل حبيبته وفرحان ونغمة تليفونه رومانسيه جدا وتليفون الشاب ده نغمة تليفونه حزينه وفجاه اتعرف عالشاب ده واكتشف انه هو ده اللى خطيب حبيبته وهيا اللى بتراسله معرفش يصارحه ويقوله ولا يديله صورهم ايام زمان يشوفها ولا يبكى ويسكت ولا ينزل فى نص الطريق لكن دموعه غليته وقاله انا اللى كنت بحبها واسالها وسابه واداله رقم تليفونه عشان يكلمو ده بناءا على طلب خطيبها وبعد ربع ساعه اتصلت حبيبته تقولها ابعد عنى وسيبنى فى حالى .. قولولى يعمل ايه من قلبكم اقسم بالله ماقصر يوم معاه فى حاجه 3 سنين عدوا عليه عمره مافكريبص لغيرها ولا يفضحها وصانها وكمان جهز نفسه عشانها وبدا يجهز شقته وفى الاخر كتبت كتابها ورمته زى الــــ انا موش عارف زى ايه قولو انتو....
الشاب ده انا ياجماعه والله بكتب الكلام ده وانا منهار فى دموعى بمجرد مارجعت من المستشفى وعملت العملية لوالدتى ملقتش حد اكلمه غيرشباب المنتدى ده انا كنت بنزل تصميمات ليا زمان هنابس بس انادلوقتى موش عارف هعيش ازاى ولا اعمل ايه رغم انى ممكن أفضها بالصور اللى معايا بس ربنا راح فين ولا دى اخلاقى ولا مبادئ الدين..ولغيت فكرة الصور دى ومسحتها بجد تعبان والله العظيم ماجنبى حد يحس بيا فى الظروف دى بصلى لربنا وادعيله ان الفتره دى تعدى بسرعه عايز اسمع رايكم فى كل ده واسف جداجداجدا جدا طولت عليكم سامحونى وحاولو تفهموا قصتى لانى مع احساسى اللى موش قادر اسيطرعليه ممكن اكون نسيت حاجه او كتبت حاجه غلط والله بجد اسف.. وشكرا ليكم بجد

ktsn jrv,h hgp;hdm ]n gp]hghov,jshu],kn

قديم 02-10-2012

الملف الشخصي
مكان الإقـامـة :
المشاركـــــات :  2,629
افتراضي رد: نفسى تقروا الحكاية دى لحدالاخروتساعدونى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اخى فرج الله همك وازح عنك

اولا وقبل اى حاجه موضوع الصور كان من البدايه غلط لأنها موش زوجتك
واسأل الله المغفره من العمل دا لكن انسى امر فضحها بالصور انت موش بتقول
انك بتحبها وهو اللى بيحب حد يعمل فيه كدا حتى لو غلطت فى حقك
حتى مجرد التهديد بفضح صورها حرام

الكلام اللى مكتوب دا بيقول حاجه واحده بس
انك تبدأ مشوار جديد مع انسانه تانيه بما يرضى الله وتشغل نفسك بها
اصلى لو قولتلك انساها يبقى بضحك عليك انا عارف مفيش حاجه بتتنسى
وخاصة فى البدايه لكن واضح انها كانت عارف ظروفك لدرجة انكم كنتم بتدو
لبعض فلوس , المشكله ان اى اسره بتبقى عاوزه تجوز بنتها لأى واحد جاهز
وياريت يكون مبسوط "غنى يعنى" المهم انت الوقتى دور على انسانه كويسه
ولو تقدر تخطبها توكل على الله بس بشرط انك تختار صح موش اى واحده
علشان موش تظلمها معاك بحبك للبنت الاولى
وادعى ربنا انه يسببلك من الاسباب اللى تقدر بها تنساها شويه شويه

وربنا يكتبلك الخير

سئل رجل شيخ وقال له يا شيخ هل تعرفون دواء لرجل
مبتلى بالعشق قد ضاقت عليه الارض بما رحبت
فقال الشيخ اعظم دواء لهذا ان يتعلق قلبك بالله عزوجل
ومن احب الله حقا لا يلتفت الى احد من خلقه وان كان لابد
من ذلك احيانا لكن بحسب تعلق القلب بربه

وانصحك ان تصلى ركعتين وتدعوا الله بهذا الدعاء

اللهم املئ قلبي محبة لك واقبالا عليك وحياء منك
وان تضع يمناك على صدرك وقلت اللهم اشرح صدرى
وحصن فرجى واملئ قلبى محبة لك
لكان ذلك خيرا لك

قديم 02-10-2012

الملف الشخصي

اولا متشكرجدا وصدقنى انا سعيد ان حد اهتم وقرى كلامى بس احب اوضحلك حاجه ان حكاية الصوردى كانت عباره عن صورنا مع بعض فى مقابلاتنااحنا واصحابنا بس موش أى شئ تانى وده كان بناءا على طلبها هيااننا تتصوروتكون الصوردى ذكرى لينا
ثانياانا فكرت انى افضح أمرها فى وقت غضب لكن انا فقت على طول ومسحت الصورولوحتى كانت معيامكنتش هعمل كده دى اخرحاجه فى الدنيااعملها
بس بجد انا موش عارف اتغيرت ليه كده مره واحده عليا وعموما بجد انا فرحان من قلبى ان حد حس بيا متشكر جدا ليك ولنصيحتك الجميله دى
ثالثاانا موش وحش للدرجه الى ممكن تتاخدعنى من خلال كلامى ومقابلاتى والصوربالعكس انا الحمد لله حافظ القران كله وبصلى دايماواعرف فى الدين كتير موش بشكرفى نفسى بس بقول حقيقتى وبجد اللى وصلنى معاها للصوروكده اننا كنامتفقين عالجوازوانا كنت مظبط حياتى على كده واهلى كمان كانوموافقين عليهارغم انها اجتماعيا اقل منى وماديا كمان بس كل ده مايفرقش عندناوظروفى المادية كويسه جدا الحمد لله بس معرفش حصل ايه اتمنى تعذرونى لانى بجد والله كنت بحبهابدرجه محصلتش أبدا
قديم 02-10-2012

الملف الشخصي
مكان الإقـامـة :
المشاركـــــات :  2,629

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ولا يهمك اخى بس احب اقولك حاجه
انا موش ملاك وكلنا بنغلط والحمدلله ان الذنوب ملهاش رائحها
والحمدلله ان ربنا هداك فى النهايه للصح وربنا يهدينا اجمعين
وما شاء الله عليك حافظ كتاب الله ربنا ينفعك به

ولو تغيرت عليك زى ما قولتلك حاولت تشغل نفسك مثلا انك تخطب
انسانه كويسه بس بعد ما تحس فعلا انها مناسبه موش اى بنت وخلاص
علشان موش تظلمها بحبك للتانيه وخاصة لو لسه الموضوع بقاله فتره قصيرة
وديما ادعى ربنا يسببلك الاسباب اللى تخليك تنساها

وربنا يوفقك اللهم امين
قديم 03-10-2012

الملف الشخصي

بجد شكراليك على اهتمامك وتفاعلك معايا فى الموضوع ده بجد حاجه جميله انك تلاقى حد حاسس بيك وانا عن نفسى اول مره احسهالكن بالنسبه لحوارالخطوبه والارتباط فمعتقدش انى ممكن ادخل حد فى حياتى الا بعد مافعلا الاقى واحده كويسه ولازم احبها كمان عشان موش اظلمها معايا بجد والله متتخيلش سعادتى بتفاعلك معايا ونصيحتك انا بشكرك

الكلمات الدلالية (Tags)
لحدالاخروتساعدونى, الحكاية, تقروا, نفسي